kobra.jpgGłucha kobra najwyraźniej kopiuje ruchy ulicznego grajka, co wygląda jakby tańczyła. Do tego dodajmy kakofonię żab, wielorybów i delfinów oraz ptaki poruszające w rytm głowami. Jakie mechanizmy fizjologiczne odpowiadają za te przejawy „sztuki” u naszych przyjaciół ze świata zwierząt?

Zagadka pięknego tańca kobry na ulicy Delhi została rozwiązana już jakiś czas ternu, ale widok ten nie przestaje nas fascynować. Zaklinacz węży gra na pungi, ludowej indyjskiej odmianie dud, wykonanej z bambusa i tykwy, a przerażająca kobra zaczyna swój rytualny taniec. Węże nie są wprawdzie całkowicie głuche i potrafią rejestrować niektóre z dźwięków o niskiej częstotliwości, I jednak kobrze umiejętność ta nie przydaje się i w tym przypadku. Pungi raczej beczy, a gad S zajmuje defensywną pozycję i obserwuje | wszystkie podejrzane ruchy człowieka. Gdy zaklinacz buja się ze swoim pungi, kobra wykonuje podobne do niego mchy, mówi amerykański uczony Robert Drewes, który zajmuje się zjawiskiem reakcji niektórych zwierząt na bodźce akustyczne.

 

Specjalnością Drewesa są żaby. W odróżnieniu od węży, mają bardzo dobry słuch, ponieważ sygnały akustyczne odgrywają bardzo ważną rolę przy ich rozmnażaniu. Rechot samca przywołuje samicę, a barwy, tony i kadencje tej „orkiestry godowej” wyróżniają się na tle innych gatunków. Drewes może przechadzać się po dżungli z zawiązanymi oczyma i identyfikować prawie 20 różnych żabich pieśni miłosnych. Samice Żab mają wewnętrzny organ słuchu, dostrojony wyłącznie na dźwięki samców ich gatunku, opisuje fascynujące umiejętności tych płazów.

Eksperymentator dźwiękowy Bernard L. Krause (ur. 1938) w swoich badaniach poszedł jeszcze o krok dalej. Bada talent artystyczny zwierząt. Jest założycielem nowej dziedziny naukowej - biofonii, która bada bioakustyczne dźwięki zwierząt. Grałem już delfinom oraz orkom. Mogę powiedzieć, że te zwierzęta były bardzo ciekawe, skąd dobiegają dźwięki, chciały zrozumieć, co się dzieje. Ale niestety, nigdy nie dowiem się, co sądziły o moim wykonaniu, opowiada o swoich badaniach Krause. Niektóre ptaki kiwają głową do rytmu, a brytyjski innowator rockowy Peter Gabriel od czasu do czasu wykorzystuje umiejętności muzyczne szympansów bonobo. Krause jest jednak sceptyczny wobec pojęcia artystycznej świadomości u zwierząt. Uważa, że ludzie mają tendencję przypisywać zwierzętom niektóre ze swoich cech i myślą, że zwierzętom podoba się to, co ludziom. Niektóre nas po prostu naśladują z nudów. Muzyka powstała dzięki nasłuchiwaniu dźwięków przyrody przez człowieka. Na Ziemi istnieją jeszcze miejsca, w których ludzie grają i śpiewają z przyrodą, a nie dla niej, podsumowuje Bernard Krause.

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszych serwisie, dostosowania go do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Akceptuję ciasteczka z tej witryny.

EU Cookie Directive Module Information