Microraptor.jpgPonad 10 lat temu naukowcy dokonali zdumiewającego odkrycia. Odnalezione skamieniałości mikroraptora niewielkiego opierzonego dinozaura wywołały ogromne zamieszanie w świecie naukowym. Jak w ciągu 10 lat zmieniła się nasza wiedza na temat tego dinozaura, który swoim wyglądem przypominał późniejsze ptaki.

W 2003 r. chińscy paleontolodzy pod kierownictwem Xu Xinga z Instytutu Paleontologii Kręgowców i Paleoantropologii w Pekinie opisali znalezisko z chińskiej prowincji Liaoning nowy gatunek mikroraptora Micwraptor gui. Nie był to pierwszy  znaleziony mikroraptor pierwszy gatunek tego dinozaura, Microraptor zhaoianus, został opisany już 3 lata wcześniej. Doskonale zachowane znalezisko rozpętało wokół mikroraptorów dyskusję, która wykroczyła nawet poza kręgi naukowe.

Do dziś odnaleziono ok. 300 skamieniałych okazów, co czyni z mikroraptora najliczniejszy rodzaj niewielkich dinozaurów z okresu kredy, czyli z czasów przed 124 mln lat. Wraz z liczbą znalezionych okazów stopniowo zwiększała się również liczba gatunków. Do dwóch wyżej wymienionych w ubiegłym roku dołączył jeszcze trzeci Microraptor hanqingi. Już w 2004 r. można było usłyszeć pierwsze głosy, że w rzeczywistości nie były to dwa odrębne gatunki, ale jeden.

Rosnąca liczba skamieniałości zapewniła naukowcom materiał, dzięki któremu można było zrekonstruować nie tylko wygląd dinozaura, ale także jego tryb życia. Dzięki szczegółowym analizom wiemy nawet to, czy mikroraptory polowały w dzień, czy w nocy. W jaki sposób naukowcy doszli do takich wniosków? W 2011 r. Ryosuke Motani i Larse Schmitz z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis zmierzyli wielkość oczu mikroraptorów oraz wielu innych mezozoicznych dinozaurów. Wyniki porównali z danymi uzyskanymi od współcześnie żyjących zwierząt. Na podstawie wielkości oka naukowcy wnioskują, jaki tryb życia prowadzą zwierzęta. Wielkość oka mikroraptorów wskazała, że były najprawdopodobniej nocnymi łowcami. W ubiegłym roku odkryto kolejny fascynujący element układanki dotyczący wyglądu mikroraptorów. Jedna ze skamieniałości, o numerze inwentaryzacyjnym BHNHCPH881, skrywała pewien ciekawy szczegół. Podczas badania najnowocześniejszym mikroskopem elektronowym uczeni pod kierownictwem Marka Norella z Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku odnaleźli nie tylko pozostałości upierzenia, ale także drobne cząsteczki zwane melanosomami, które nadają piórom kolor. To jednak nie wszystko! Udało im się odkryć, jak były rozmieszczone cząsteczki odpowiadające za barwy. Od tego odkrycia naukowcy byli tylko krok od ogłoszenia światu: mikroraptory były czarne, a ich pióra miały metaliczny połysk, podobny do tego, który mają również pióra dzisiejszych gawronów i srok.